Programma & Sprekers

Programma & Sprekers

De opzet van de conferentie dit jaar wat anders dan je in voorgaande jaren van ons gewend bent. Gedurende de dag kunnen bezoekers allerlei kleinere workshops volgen die plaatsvinden in diverse lokalen. Er zijn veel verschillende workshops. Van interactieve tot meer informatieve sessies. Je volgt precies die workshops die voor jou interessant zijn en gaat naar huis met direct toepasbare kennis.

Tientallen leveranciers van brouwproducten en –diensten presenteren zich op de beurs, hebben interessante aanbiedingen en helpen je graag met specifieke vragen. De beurs is gedurende de gehele dag te bezoeken. Nieuwsgierig welke leveranciers deze editie aanwezig zijn? Bekijk onze sponsorpagina.

Programma 21 januari

09:00
10:45
11:15
14:00
Lunch
Beurs
14:00
14:45
15:15
17:00
17:00
19:00
10:00
Opening door dagvoorzitter Ronald Giphart
Opening door dagvoorzitter Ronald Giphart image
Ronald Giphart
Dagvoorzitter Dutch CRAFT Beeer Conference 2020 (en 2017)
10:05 - 10:45
Craft brewing: the road ahead (plenair)

Fears of “peak craft” may be unfounded. Hardly a week goes by without a new craft brewery opening. But with the craft beer segment struggling to reach critical mass in many European markets, there is a nagging concern that industry growth will come at the expense of cannibalising sales from existing craft breweries.

In her presentation Ina will argue that it’s high time for craft brewers to assess their business models and determine which real benefits they offer to consumers. The subsequent choices each brewery will need to make will be uniquely theirs, and not all options will be available to everyone. Choosing the right model, or otherwise realising profits, remain vital issues.

Craft brewing: the road ahead (plenair) image
Ina Verstl
11:15 - 12:00
Bierbeleving in Portland en Seattle

De biermarkt maakt een professionalisering door, waarin we van een ambacht naar een business ontwikkelen. In de stap naar ‘professional crafting’ is packaging design één van de belangrijkste communicatie middellen. Op een steeds drukker wordend schap is onderscheidend vermogen cruciaal. Hoe maak je je bier uniek? Door er een merk van te maken en te investeren in packaging design. Vanuit het oogpunt van een designer en marketeer deelt Steven de Cleen zijn ’store-check’ vol observaties en bevindingen.

Bierbeleving in Portland en Seattle image
Steven de Cleen
Oprichter eigenaar van PROUDdesign in 2003 en sinds 2016 mede-oprichter/eigenaar van HOOPbier
11:15 - 12:00
From private kitchen to international brewery

2000 different beers, 50 different bars, a running club and the worlds best beer festival

From private kitchen to international brewery image
Jacob Gram Alsing
COO at Mikkeller
11:15 - 12:00
De impact van terroir op de brouwwaarde van hop

De groeilocatie (meer algemeen het ‘terroir’) heeft een onmiskenbare invloed op de brouwwaarde van hop. Recent werd aangetoond dat hoppellets van de hopvariëteit Amarillo, afkomstig van verschillende groeilocaties in NW-USA (zijnde Idaho en Washington), afwijkende aroma’s en smaken teweeg brengen in single hop bieren (Van Holle et al., 2017). Bijgevolg zijn brouwers aangewezen op het gebruik van Amarillo hop afkomstig van hetzelfde terroir teneinde een consistent hoppig aroma in hun afgeleide bieren te bekomen.
Om na te gaan in welke mate dit ook voor andere hopvariëteiten van toepassing is, werden stalen verzameld voor een 20-tal commercieel relevante hopvariëteiten afkomstig van verschillende groeilocaties – onder meer in Australië, België, Duitsland, Tsjechië, Nieuw-Zeeland en NW-USA – en van 3 opeenvolgende oogstjaren (2015, 2016, 2017). Per hopvariëteit werd in detail onderzocht wat de effecten op de brouwwaarde zijn indien deze op verschillende groeilocaties worden geteeld.
Tijdens de voordracht zullen 3 typevoorbeelden worden toegelicht. Er werden single hop bieren gebrouwen met hopvariëteiten Amarillo, Cascade en Centennial, per variëteit afkomstig van diverse groeilocaties. Naast de gebruikte hop-batches, werden ook de afgeleide single hop bieren zowel chemisch-analytisch als sensorisch geëvalueerd. Op deze manier kan worden ingeschat hoe terroir de finale bierkwaliteit kan beïnvloeden.
(Van Holle A., Van Landschoot A., Roldán-Ruiz I., Naudts D., and De Keukeleire D. The brewing value of Amarillo hops (Humulus lupulus L.) grown in northwestern USA: A preliminary study of terroir significance. J. Inst. Brew., 2017, 123(3): 312-318.)

De impact van terroir op de brouwwaarde van hop image
Ann van Holle
Hoofd ‘Onderzoek & Ontwikkeling bij de Proefbrouwerij
11:15 - 12:00
Hoera, een brouwerij … en nu nog wat verdienen

Hoera, het is gelukt. Ik heb een eigen brouwerij.
Fijn recepten maken, natuurlijk de mooiste bieren. Er kan niks meer gebeuren.

Maar … hoe ga je het financieel allemaal rondbreien in de boze buitenwereld. Hoe ga je toch wat verdienen.?
Hoe ga je dan rendement maken…

Je kunt het wel druk hebben, maar ga je ook wat verdienen.
Want als je het wel druk hebt en je verdient niks, dan kun je beter niks doen … dan verdien je tenslotte ook niks. Maar heb je ook niet een enorme dosis stress,

Aan de orde komen vragen als Kosteninzicht en kostenverdeelstaten. En hoe hou ik goed zicht op mijn verdienmodel en geef ik daar sturing aan?
Hoe weet ik wanneer ik bij moet sturen?

Hoera, een brouwerij … en nu nog wat verdienen image
Erik Bok
Bedrijfskundig adviseur bij PKM
11:15 - 12:00
Brewtan, een natuurlijke oplossing ter verhoging van de bierstabiliteit

In een competitieve marktomgeving zijn kwaliteit en consistentie van het bier van ontzettend belang. Zoals bij elk ander voedingsproduct, is bier onderhevig aan fysische en chemische veranderingen die gepaard gaan met de veroudering van het product. Klanten zullen dit niet enkel visueel merken door de colloidale instabiliteit van bier, maar ook proeven door smaakveranderingen. Over de jaren heen zijn er verschillende technieken ontwikkeld om deze chemische en fysische veranderingen tegen te gaan en deze lezing zal inzoomen op het gebruik van gallotanninen, een 100% natuurlijke oplossing.

Pieter Bonte
Head of Sales NaturalSpecialities
11:15 - 12:00
One way keg: disrupting draft beer delivery

General lecture about one-way kegs, what are the advantages /  disadvantages and how are they filled

One way keg: disrupting draft beer delivery image
Craig Pope
Sales Director Europe bij Petainer
11:15 - 12:00
Onderhoud een schone taak in de Bierbrouwerij

Tijdens deze lezing zullen we kort ingaan op de zin van een goed onderhoudsplan in de bierbrouwerij.

Onderhoud een schone taak in de Bierbrouwerij image
Constant Keinemans
Eigenaar BrouwTechniek en Oud voorzitter Klein Brouwerij Collectief (voorloper van CRAFT)
12:15 - 13:00
Hoe (en waarom) bouw je het meest Duurzame brouwhuis van Europa

De visie van Gulpener is om in 2030 fossiel vrije bierproductie te bereiken. De vervanging van het oude brouwhuis uit 1966 bracht ons tot de ambitie: meest duurzame brouwhuis van Europa. Met partner Meura zijn we gezamenlijk deze uitdaging aangegaan hetgeen gaat resulteren in 75% energie reductie, energie voorziening middels een warmtepomp, de eerste ECO Stripper ter wereld in een speciaalbier brouwhuis dat ingericht is voor lokale grondstof verwerking.

Hoe (en waarom) bouw je het meest Duurzame brouwhuis van Europa image
Jan-Paul Rutten
Directeur bij Gulpener Bierbrouwerij
12:15 - 13:00
Hopteelt in Nederland

Onstaan idee opzetten hopteelt, toekomstvisie en onze wijze van de teelt

Hopteelt in Nederland image
Fokko Prins
Hopteler bij Noord Nederlands hop
Hopteelt in Nederland image
Henk Timmerman
Bedrijfsleider bij Brouwerij Maallust
12:15 - 13:00
De meerwaarde van beleving

Beleving wordt vaak gezien als een loze huls om een product aan de man te brengen. Als er echter vanuit een belevenis wordt gedacht, met de waarden van de organisatie als uitgangspunt,dan kan een beleving een meerwaarde geven voor de consument en zal hij/zij positieve top of mind awareness krijgen over dat merk.

In deze lezing wordt je meegenomen in het proces van belevenis naar beleving en wat jij daar als bedrijf mee kan doen.

De meerwaarde van beleving image
Taco Zuidema
Merkadviseur, copy writer bij 5000BC
12:30 - 13:15
Paneldiscussie over de omgang met personeel, cao, pensioen
Paneldiscussie over de omgang met personeel, cao, pensioen image
Peter Rouwen
Brouwerij Noordt
Paneldiscussie over de omgang met personeel, cao, pensioen image
Fer Kok
Directeur bij Brouwerij de Prael
Paneldiscussie over de omgang met personeel, cao, pensioen image
Erik van der Marel
Management bij Brouwerij de Leckere
12:30 - 13:15
Slangen management
Eugene Burgers
12:30 - 13:15
Sell more beer – Draft beer quality workshop

Bring experiences that other brewers association has learned and understanding their guidelines and Philosophy. Brewers Association of USA and other Associations/Breweries that contributed to improving draught quality.
Step back and see what is happening from a global perspective. There are many beer styles today.
But we need to be careful as to make sure each beer style gets poured from clean draught systems with the correct equipment into clean glassware with the correct Gas mix.
When cleaning a draught system make sure its clean and understand Time/Temperature of Chemical/Action and concentration are all linked together to make any detergent or chemical most productive.
What is the proper cleaning frequency? What do you do when you feel you have a hygiene issue?
Always keep in mind safety and the dangerous of chemicals in dispense and CO2
Answer brewers questions that can help improve your draught beer. Learn from others what have been done and relate them to your local market if you have the same Philosophy and goals.
Even if you have a service clean and maintain your draught system there will be something to learn.

Sell more beer – Draft beer quality workshop image
Karl Braun
Global Director Dispense Hygiene bij Thonhauser GMBH an AFCO Company
12:30 - 13:15
Brouwen, Groeien… En nu?

Deze lezing gaat in op de snel veranderende omgeving van de Craft biermarkt. Hoe ziet de huidige biermarkt er uit? Wie is de consument? Hoe onderscheid je jezelf en hoe haal je meer uit jouw brouwerij? Voor wat betreft investeringen in apparatuur zoomen we in op alternatieve vormen van financiering zoals financiële- of operationele lease. Tenslotte enkele rekenvoorbeelden uit de praktijk van de verschillende mogelijkheden op basis van procesparameters (hop en gist) en TCO calculatie.

Brouwen, Groeien… En nu? image
Edwin Telgenkamp
Account Manager Separation Sales bij GEA Nederland
13:15 - 14:00
The boots are made for brewing: women, beer and the Pink Boots Society

Naarmate onze bierbranche groeit en concurrentie sterker wordt, is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat brouwerijen en andere bier gerelateerde bedrijven open staan voor iedereen die van betekenis kan zijn voor deze branche.

Ontmoet de vrouwen van de internationale organisatie Pink Boots Society (PBS) die PBS BENELUX aan het oprichten zijn. Pink Boots Society is van origine een Amerikaanse organisatie maar is hard op weg een wereldwijd (bier) netwerk op te bouwen. De missie van PBS is vrouwelijke bierprofessionals te ondersteunen, inspireren en aan te moedigen door middel van onderwijs.

Ontdek hoe wij ALLEMAAL kunnen profiteren door meer mensen uit te nodigen door onderdeel uit te maken van dit netwerk.

The boots are made for brewing: women, beer and the Pink Boots Society image
Arjanneke van den Berg
Bierbrouwerij-eigenaar bij Pink Boots Society
The boots are made for brewing: women, beer and the Pink Boots Society image
Carina Kelder
Brouwerij bij Pink Boots Society
The boots are made for brewing: women, beer and the Pink Boots Society image
Linda van Loon
Gist expert bij Pink Boots Society
The boots are made for brewing: women, beer and the Pink Boots Society image
Yu Mey Kwee
Biersommelier bij Pink Boots Society
13:15 - 14:00
Good basic cleaning and disinfecting, but what comes next?!

Within the last decade scientists have discovered that beer spoilage organisms such as lactic acid and acetic acid bacteria, enterobacteria and yeasts have been shown to produce biofilms on brewing process surfaces, filling equipment and dispense systems.

Biofilms are difficult to eliminate even with the best hygiene practices, since bacteria found inside biofilms are much more resistant to conventional chemical cleaning and disinfection and they can survive in beer production and packaging for long periods of time. Our traditional armoury of conventional cleaning chemicals and methodology may no longer be totally effective.

In this presentation Paul will talk about implementing a workable and effective basic cleaning regime providing a practical strategy for upgrading the brewery hygiene programme to include the rapid identification of biofilms and the beer spoilage organism they protect on both open surfaces and in CIP systems by introducing (new) technologies including enzyme technology for detection and elimination.

Good basic cleaning and disinfecting, but what comes next?! image
Paul Browning
Microbiologist at Brewers' Ocean B.V.
13:15 - 14:00
These Boots Are Made For Brewing: Women, Beer, and the Pink Boots Society
13:15 - 14:00
Ervaringen van Jopen met een mash filter

Jopen bestaat op 11 november 2019 25 jaar. Vanaf 2010 brouwen we zelf in het stadscentrum van Haarlem in de Jopenkerk. In 2015 is een 2e brouwzaal gebouwd op het industrieterrein De Waarderpolder te Haarlem met een mash filter in plaats van de klassieke filterkuip.

Er is aan ons gevraagd om onze ervaringen over het gebruik van het mash filter te delen op de Dutch Craft Beer Conference. We zullen het hebben over de reden van onze keuze voor het mash filter, hoe het mash filter precies functioneert en wat voor bijzondere dingen we er mee doen bij Jopen, zoals het brouwen van een 100% rogge IPA.

Tom Provo
Teamlead brouwen bij Waarderpolder Brouwhuis Jopen
13:15 - 14:00
Eigenzinnige Distributie en Logistiek

Ik deel graag mijn overwegingen die ertoe hebben geleid om bij de introductie van ons bier in 2016 te gaan distribueren per post zonder tussenkomst van groothandel en drankenhandel en hoe dit uitmondde per einde 2017 in de organisatie Holland Craft Beer. Wat is HCB? Wat hebben we bij HCB tot nu toe gedaan? Wat is de visie over de toekomstige toegevoegde waarde van HCB voor ons als brouwerijen?

Eigenzinnige Distributie en Logistiek image
Marc Menue
Initiatiefnemer Holland Craft Beer en tevens eigenaar brouwerij DUTCH BARGAIN
13:15 - 14:00
Beter Bier door praktische toepassing van reiniging & desinfectie

Reiniging en desinfectie is niet het favoriete onderdeel van iedere bierbrouwerij. Als je gaat voor een kwalitatief goed en stabiel proces, is het wel belangrijk dat je hier aandacht aan besteedt. Jasper vertelt op een enthousiaste en interactieve manier: waar je als bierbrouwer over na moet denken; welke middelen je waarvoor inzet; hoe je dit vanaf morgen kunt toepassen.

Beter Bier door praktische toepassing van reiniging & desinfectie image
Jasper de Roo
Accountmanager bij Synerlogic / In2Food
09:00 - 19:00
Beurs

Met 50 standhouders kunnen bezoekers ook op het beursplein hun hart ophalen waar het craftbier betreft. Voor een overzicht van de deelnemende standhouders kijk je hier.

12:00 - 14:00
Doorlopende lunch
14:00 - 14:45
Het konijn en de koplampen – une belle histoire (plenair)

Craft, crafty of speciaalbier? Groot worden, klein blijven? Samenwerken of polariseren? Weet het grote publiek wie CRAFT is, en wie daar lid van is? Interesseert het iemand dat er een club is die CRAFT heet, en dat daar brouwerijen lid van zijn? Is CRAFT een liefhebbersclub of willen sommige leden dat graag zijn? Hoe zien verschillende toekomstscenario’s er uit, voor Nederland Bierland, voor CRAFT-leden en andere brouwerijen? Houdt CRAFT zich bezig met de juiste dingen? En: is een zebra wit met zwarte strepen, of zwart met witte strepen?

Zomaar wat gedachten die door het hoofd schieten van een klein, lief, wit konijn. Het huppelde wat door een weide die overging in een asfaltstrook. Het konijn staart nu geïntrigeerd naar een bijkans hypnotiserend licht dat schijnt in de duisternis. Het licht komt naderbij. De twijfel slaat toe. Ergens speelt Michel Fugain en Le Big Bazar – Une belle histoire.

Het konijn en de koplampen – une belle histoire (plenair) image
Rick Kempen
Bierambassadeur bij Bier&cO
15:15 - 16:00
Opvallen in het schap, hoe doe je dat?

De laatste trends op het gebied van verpakkingen; hoe kun je opvallen als biermerk tussen al die andere bieren in het schap? Met een speciale uitlichting: bier in blik.

Opvallen in het schap, hoe doe je dat? image
Marije Hulzebosch
Marketing Manager bij Eshuis B.V.
Willem Mus
Eigenaar bij CanXLab
15:15 - 16:00
Yeast in the world of taste & pleasure

There are several ways to ferment wort to create your own unique beer. Diversification is key. During the workshop the impact of gravity, pitching rate and temperature on the flavour profile of beer will be shown for a Lager and an Ale yeast. You can also diversify by selecting a particular yeast to create a particular beer style. At Fermentis large scale studies have been done to select the best possible yeast for New England IPA and Brut IPA. Results of these studies, where yeast-hop interactions are key, will be explained.

Gino Baart
Sales Manager bij Fermentis
15:15 - 16:00
Botanicals (kruiden, specerijen en fruit) & Bier – een goede combinatie?

Brouwen met kruiden en specerijen en fruit is een een eeuwenoude traditie. Maar heeft het ook toekomst. In deze workshop bespreekt Frederik kort de geschiedenis van brouwen met botancials en hoe gesinpireerd door gin en jenever hij deze additieven toepast in de ontwikkeling van Lowlander bieren.

Botanicals (kruiden, specerijen en fruit) & Bier – een goede combinatie? image
Frederik Kampman
Founder bij Lowlander Botancial Beers
15:15 - 16:00
Bier brouwen= Merk bouwen

Of je nu een Heineken wilt worden of liever een Klein Duimpje bent. Je merk is je communicatiemiddel met de markt en je consument. Het maakt je herkenbaar. Krijgt waarde. En… trekt kapers op de kust. Merkbescherming is dan ook vanaf het eerste moment ‘een dingetje’ om rekening mee te houden. Niet ingewikkeld of duur. Wel superbelangrijk. Hoe je conflicten en gedoe vóór blijft, leer je spelenderwijs in de interactieve workshop Bier brouwen = Merk bouwen. In 45 minuten krijg je praktische handvaten, leuke praktijkvoorbeelden om op te stemmen en handige tips waar je biermerk – hoe blond ook – gegarandeerd wijzer van wordt.

Bier brouwen= Merk bouwen image
Astrid Verkuijl
Partner bij Bakker & Verkuijl B.V
15:15 - 16:00
Mout met een missie

Speciaal bier is booming, met als gevolg een groeiend aantal brouwerijen in Nederland. Maar hoe onderscheid je je dan als brouwer van de rest? In onze mouterij maken wij op ambachtelijke wijze en in kleine batches speciale mouten van graan uit uw eigen regio, waardoor het mogelijk is om een uniek streekproduct te maken. Tijdens onze presentatie vertellen we hoe een kleine mouterij de ontbrekende schakel kan zijn in het proces van boer tot brouwer.

Mout met een missie image
Jan Legters
Eigenaar bij Vloermouterij Masterveld
Rick van Embden
Bedrijfsleider bij Vloermouterij Masterveld
15:15 - 16:00
Brouwerij en financiële controle

Dagelijkse administratie ontzorgt
Brouwerijen geven veel geld uit aan brouw apparatuur.
De dagelijkse administratie van een brouwerij is complex.
Deze software maakt je dagelijkse administratie makkelijk en overzichtelijk.

Brouwerij en financiële controle image
Peter Rouwen
Brouwerij Noordt
Walter Hartog
15:15 - 16:00
Water in brouwerijprocessen: invloed van de samenstelling op de smaak

De biermarkt is een sterk groeiende markt, daarom is het noodzakelijk om eruit te springen en je te onderscheiden van de vele andere bieren. Dit doe je natuurlijk het beste met de smaak en laat net daar een grote rol voor water zijn! Tijdens deze lezing raken we de top van de ijsberg binnen dit thema eens aan.

Water in brouwerijprocessen: invloed van de samenstelling op de smaak image
Stephan Schepens
Business Development Manager / Zytholoog (Beer sommelier) bij Eurowater Belgium
16:15 - 17:00
40 years SCHAEFER – diversity & innovation
40 years SCHAEFER – diversity & innovation image
Rainer Beyer
Sales Representative BeNeLux & France at SCHAEFER Container Systems
16:15 - 17:00
Keep it Craft – How craft brewers can benefit from the centrifugal separation technology

Our expert Joakim Gustafsson will introduce you to separation technology and how it is used in beer breweries.
You will find out:
• What are the benefits of clarifying beer
• How separation can help you increase yield, improve beer quality and profitability
• When and how you should use a centrifuge in beer production
• How to choose a right centrifuge for your brewery

Keep it Craft – How craft brewers can benefit from the centrifugal separation technology image
Joakim Gustafsson
Global Sales – Craft Brewery at Alfa Laval
16:15 - 17:00
Milieu-impact van je craftbrouwerij

Als brouwerij wil je graag iets aan circulariteit doen, maar waar te beginnen? In dit kader is Gerwin Beukhof betrokken geweest bij de ontwikkeling van de PEF-methodiek: een methode die inzicht geeft in de Product Environmental Footprint (PEF) van een productketen. Ter voorbereiding op de implementatie van deze methode zijn verschillende producten onderzocht, waaronder de productketen van craftbier. De uitkomst maakt het voor brouwerijen mogelijk om de productketen- van brouwen en distributie tot afvalverwerking – doeltreffend te verbeteren en meer circulair te maken.

Milieu-impact van je craftbrouwerij image
Gerwin Beukhof
Milieu- en duurzaamheidadviseur bij LBP Sight
16:15 - 17:00
Wil je ook een hoge opbrengst van stabiele en hoge kwaliteit leveren?

Hoe groter je opstelling, hoe belangrijker het is om overzicht te houden over je productieproces. Tegelijkertijd worden de eisen, welke gesteld worden aan het eindproduct, steeds hoger. Om verzekerd te zijn van een stabiele en hoge kwaliteit is het belangrijk om grip te hebben op je productieproces. Druk en niveau zijn twee parameters die door het gehele brouwproces een kritische rol spelen. Deze workshop gaat over de laatste ontwikkelingen op dit vlak en de meerwaarde daarvan voor jouw brouwproces.

Rob Smulders
Business Development Manager bij VEGA Meet- en Regeltechniek
16:15 - 17:00
Sustainable verpakkingen

Duurzaamheid is niet meer weg te denken op de agenda van politiek, media en het bedrijfsleven. Waar vroeger convenience het speerpunt was, speelt tegenwoordig duurzaamheid een steeds groter wordende rol in de keuze van de consument. Verpakkingen maken een groot deel uit van de footprint van bier. Hoe duurzaam zijn onze huidige bierverpakkingen? Wat zijn mogelijke en betaalbare alternatieven? Hoe komen we daar?

Sustainable verpakkingen image
Marco Willemars
Directeur / eigenaar bij Rotation Partners
Sustainable verpakkingen image
Lodewijk Emmen
Directeur bij BSB
16:15 - 17:00
Groeien of Opgroeien

De meeste bedrijven groeien zodra ze de kans krijgen. Ook HEINEKEN is gegroeid, van 2000 hl naar 230 miljoen hl per jaar in vier generaties. Terugkijkend en de huidige eisen aan duurzaamheid in ogenschouw nemend, zou je nu andere beslissingen nemen wat brouwinstallaties of verpakkingen betreft. Achteraf corrigeren voor de veranderde eisen is veel duurder dan vanaf het begin het op de juiste manier doen.

Ga je eerst groeien en dan opgroeien (volwassen worden en aan de eisen voldoen) of eerst opgroeien en dan groeien?

Groeien of Opgroeien image
Willem van Waesberghe
Global Master Brewer at Heineken Supply Chain BV
16:15 - 17:00
Overeenkomsten: waar let je op en hoe ga je om met teleurstellingen

De brouwwereld maakt een onstuimige groei mee. Veel enthousiaste (aspirant)brouwers met hart voor het product starten vol vertrouwen nieuwe initiatieven. Daarvoor heb je altijd andere partijen nodig waar je overeenkomsten mee sluit. Denk aan leveranciers, distributie en afzet, maar bijvoorbeeld ook je productielocatie en soms de overheid. Vaak gaat dat goed, maar soms word je teleurgesteld en ontstaan er problemen. In het slechtste geval wordt er misbruik gemaakt van je enthousiasme, wat helaas vaak voorkomt in een groeimarkt. Dit is niet voorbehouden aan de brouwwereld. Elk startend bedrijf loopt daar vroeg of laat tegen aan. Als je daar op een juiste manier mee omgaat kun je de financiële schade echter beperken en in sommige gevallen zelfs voorkomen. In deze lezing zal het daarom gaan over zowel de aandachtspunten voor het sluiten van goede overeenkomsten als hoe de schade te beperken als het toch fout gaat.

Overeenkomsten: waar let je op en hoe ga je om met teleurstellingen image
Jan Rube
Advocaat bij Rube & Wijnveld Advocaten
12:09
Week van het Nederlandse Bier en Nederlands Bierproeffestival definitief naar 2021

De negende editie van de Week van het Nederlandse Bier, het Nederlands Bierproeffestival en de Nederlandse Brouwerijdagen worden verplaatst naar 2021. De drie bierevenementen zouden oorspronkelijk plaatsvinden in mei, maar werden wegens de uitbraak van het coronavirus verzet naar oktober. Stichting Week van het Nederlandse Bier laat weten dat ook die plannen helaas niet haalbaar zijn. Het is nu nog te onduidelijk met welke maatregelen de samenleving de komende maanden te maken krijgt, waardoor de voorbereidingen voor de evenementen niet plaats kunnen vinden. Daarnaast is de horeca hard getroffen en hebben brouwerijen het zwaar. De Week van het Nederlandse Bier, het openingsfestival (Nederlands Bierproeffestival) en de activiteiten van de Nederlandse Brouwerijdagen zullen daarom plaatsvinden van 27 mei tot en met 6 juni 2021. Voor meer informatie over de Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Normaliter gaat de Week van het Nederlandse Bier traditioneel van start met het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag. In maart nam het bestuur noodgedwongen het besluit om het festival en de andere activiteiten van de Week van half mei naar begin oktober te verplaatsen. Helaas blijkt ook deze periode niet haalbaar.

Dyann van Alderen, voorzitter Stichting Week van het Nederlandse Bier: “Evenementen als de Week van het Nederlandse Bier, het Nederlands Bierproeffestival en de Nederlandse Brouwerijdagen vragen om de nodige voorbereidingen. Nu het nog onduidelijk is in welke situatie wij ons in het najaar zullen bevinden en wat de regels voor evenementen en festivals zullen zijn, hebben wij besloten het risico niet te nemen. Bovendien gaan ook ondernemers en brouwers door zware tijden; het zou ongepast zijn om nu een oproep te doen tot het bedenken van bieractiviteiten. Liever kiezen we ervoor om positief uit te kijken naar 2021 en dan een prachtige Week neer te zetten.”

Bezoekers die al een kaartje voor het Nederlands Bierproeffestival hebben bemachtigd, worden persoonlijk via de mail op de hoogte gebracht. Hun ticket voor deze editie van het bierfestival blijft geldig. Meer informatie wordt ook gegeven op www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Over de Stichting Week van het Nederlandse Bier
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. Tijdens dit jaarlijkse evenement zetten bierbrouwers, horeca en retail uit het hele land bier van eigen bodem in de spotlight middels proeverijen, workshops, bierwandeltochten, bierdiners en -festivals. De Week van het Nederlandse Bier opent traditiegetrouw met het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag. Daarnaast openen ruim honderd brouwerijen hun deuren voor publiek tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen die ook in de Week van het Nederlandse Bier plaatsvinden. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumentenvereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl

17:00 - 17:45
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart image
Ina Verstl
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart image
Rick Kempen
Bierambassadeur bij Bier&cO
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart image
Willem van Waesberghe
Global Master Brewer at Heineken Supply Chain BV
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart image
Jacob Gram Alsing
COO at Mikkeller
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart image
Ronald Giphart
Dagvoorzitter Dutch CRAFT Beeer Conference 2020 (en 2017)
Panel discussie “Groei” olv Ronald Giphart image
Michel Ordeman
Voorzitter bij CRAFT Nederland
17:45 - 19:00
Netwerkborrel
Select date to see events.

 

 

Download hier de programmafolder en plattegrond