Op zoek naar smaak

Welk bier zat er in het glas op Rembrandt’s schilderij De verloren zoon in een herberg uit 1635? Deze vraag is het vertrekpunt van de nieuwe documentaireserie Op zoek naar smaak.

In deze serie gaan bierbrouwers, kunst- en bierhistorici, en culinaire allrounder Perry de Man (DJ, kok, De Toko Rotterdam, Falafval, 24Kitchen) op zoek naar het bier van Rembrandt toen en brouwen een bier met de smaak van nu.

Op het schilderij is een jong stel te zien dat in een vrolijke bui het glas heft. Het zijn niemand minder dan Rembrandt en zijn vrouw Saskia. Een 17e-eeuwse selfie.

Bierbrouwers en -drinkers vragen zich natuurlijk maar één ding af bij het zien van het schilderij: hoe smaakte het bier dat Rembrandt dronk?

De zoektocht

CRAFT besloot dit uit te zoeken en maakte de documentaire Op zoek naar smaak. Dat resulteerde in een fascinerende zoektocht naar oude receptuur en hedendaagse smaak.

Perry de Man neemt de kijker mee in een wervelende mix van boeiende geschiedenis en moderne brouwkunde. Bierbrouwers en kunst- en bierhistorici staan hem daarin bij. De reeks van vier korte films laat zien hoe brouwers van nu erin zijn geslaagd om het bier van Rembrandt te vertalen naar een eigentijds bier.

Kijk op craftbrouwers.nl/smaak voor de films.

VROLIJK

Met een speciaal voor deze campagne ontworpen brouwrecept maken de leden van CRAFT het op Rembrandts schilderij gebaseerd bier. Het bier, een ‘soet ale’, wordt onder de naam VROLIJK exclusief door CRAFT brouwerijen uitgebracht.

Kijk op craftbrouwers.nl/smaak voor meer informatie en de verkrijgbaarheid van VROLIJK.