CRAFT nieuws in hopster #21

CRAFT komt als branchevereniging op voor de belangen van de onafhankelijke brouwerijen in Nederland. De diversiteit van de brouwers is tegelijk ook de kracht, want samen geven zij kleur aan het bierlandschap. Koen Overeem, bestuurslid voor Kennis & Innovatie bij CRAFT, praat je deze keer bij.

“De kranten staan er vol mee: brouwerijen hebben het moeilijk, en de biermarkt krimpt. We zien dat de markt consolideert en dat de meters lange schappen met craft bier in de winkels een stukje moeten inschikken. Maar op de recente Dutch Craft Beer Conference, hét jaarlijkse evenement voor de onafhankelijke brouwerijen van Nederland, zagen we veel enthousiaste brouwers die trots konden melden dat hun bedrijf gezond is en nog steeds groeit. Dit lijkt haaks te staan op het beeld dat in de media wordt geschetst.”

“De jaren van voortdurende groei in het aantal craft brouwerijen zijn voorbij. Nu draait het om écht ondernemen. Consumentengedrag verandert: in plaats van telkens een nieuw bier te proberen, kiezen bierliefhebbers vaker voor een herhaalaankoop van hun favoriete merken. Brouwerijen die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in naam en kwaliteit, steken nu hun hoofd boven het maaiveld uit. Vakmanschap, kwaliteit en merkopbouw zijn cruciaal in een verzadigde markt.”

“Consumenten kiezen bewuster. Waar eerder massaal werd gegrepen naar industrieel geproduceerd pils, valt de keuze nu vaker op kwalitatief craft bier in fles of blik. Toch moeten ook craft brouwers harder werken dan ooit. Groei kost geld, en daarbovenop zorgen hogere accijnzen en verbruiksbelastingen voor extra prijsstijgingen. Daarom zijn we blij met de eerste inzichten van The Money Game – een set financiële kengetallen speciaal ontwikkeld voor de jonge craft branche. Dit helpt brouwerijen beter te begrijpen hoe ze financieel gezond kunnen worden en blijven.”

“Hoe weten consumenten zeker dat hun keuze echt een ambachtelijk product is? Leden van CRAFT zijn transparant over waar en waarmee hun bier wordt gebrouwen. Door openheid over herkomst en bestedingen kunnen consumenten met vertrouwen hun keuzes maken. Craft bier past bij bewuste keuzes – en daarin ligt de toekomst van de biermarkt.”