CRAFT nieuws in hopster #18
CRAFT komt als branchevereniging op voor de belangen van de onafhankelijke Nederlandse brouwerijen. De diversiteit van de brouwers is gelijk ook de kracht. Samen geven zij kleur aan het bierlandschap. Koen Overeem (bestuurslid Kennis & Innovatie), geeft dit keer inzicht in dat brede spectrum.
Als je binnenkort meer bier van craftbrouwers in de welbekende 30 cl Bruine Nederlandse Retourfles (BNR) ziet, dan kan dat kloppen! De BNR kan nu ook worden gebruikt door brouwerijen zonder inname-faciliteiten. Omdat de statiegeldfles de meest duurzame verpakking is voor bier, heeft CRAFT in samenwerking met de vereniging Nederlandse Brouwers een ‘absorptiemodel’ ontwikkeld. Craftbrouwer kunnen met de BNR hun bier in de markt zetten, waarna de fles via het landelijke retoursysteem bij een van de grotere brouwerijen terechtkomt om daar de cyclus verder te vervolgen.
Verantwoord alcoholgebruik is een ander groot thema. Als brouwers houden we er van om het plezier van bier te brengen. Maar we hebben ook oog voor verantwoorde consumptie. Als branchevereniging willen we onze leden helpen bij het nemen van die verantwoordelijkheid. Daarom hebben we een commissie in het leven geroepen die zich specifiek toelegt op dit onderwerp. Doel is om kennis op te doen die we met de achterban kunnen delen, om zo goed voorbereid te zijn en in te kunnen spelen op de toekomst.
Groeien of niet? Groei van een onderneming klinkt mooi, maar komt ook met gevolgen. Een vraag die zich leent voor een promotieonderzoek. Promovenda Féline Verstappen van de Tilburg University houdt 20 juni een CRAFT College over dit onderwerp, waarin vragen aan de orde komen als: hoe kan een craftbrouwers zich profileren als ondernemer en tegelijk tegenhanger proberen te zijn van de industriële macrobrouwerijen? Welke gevolgen heeft deze spanning tussen het zelfbeeld van ambachtelijke craft brouwers, groei en ondernemerschap? Interesse? Zie craftbrouwers.nl/craft-college.
Het tegenovergestelde van groei is krimp. Uit de cijfers van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur blijkt dat het aantal brouwerijen in Nederland over 2023 daalde van 952 naar 924. Prompt verschenen er berichten in de media over de vraag of de ‘hype’ voorbij was. Meer dan negenhonderd ondernemingen in Nederland leggen zich toe op de productie van bier. Dat is geen hype, dat is een economische werkelijkheid. Variatie in het bieraanbod is een realiteit die niet meer verdwijnt. Belangrijker dan het aantal brouwerijen is de hoeveelheid onafhankelijk gebrouwen bier en het marktaandeel daarvan in de totale bierconsumptie.