CRAFT nieuws in Brouw! #20

Brouw! magazine webshopCRAFT kan terugkijken op een succesvolle zomerperiode. We konden weer veel nieuwe leden inschrijven, maar ook diverse nieuwe partners. Zij versterken het ecosysteem van toeleveranciers en andere partijen in de bierwereld, waar CRAFT leden op verschillende manieren hun voordeel mee kunnen doen.

Vlak voor de zomervakantie werd de campagne ‘Op Zoek Naar Smaak’ gelanceerd. Door middel van vier korte films wordt het verhaal van de zoektocht naar het bier van Rembrandt uit 1635 op hilarische en informatieve wijze verteld. Onderdeel van de campagne is een hedendaags recept dat het ‘soet bier’ van toen naar de 21e eeuw bracht. Het werd door negen brouwerijen opgepakt en, al dan niet voorzien van het speciaal vormgegeven ‘VROLIJK’ etiket, in de markt gezet. Het zorgde voor veel publiciteit in regionale en landelijke media.

De komende tijd zullen StiBON deelnemers het bier gaan brouwen bij Gulpener als onderdeel van hun opleiding. In de maand oktober is Jopen’s ‘I have a brush on you’, het bier dat voortkomt uit de proefbrouwsessies van de campagne, bier van de maand bij de Mitra slijterijen. Zie craftbrouwers.nl/smaak voor meer informatie over de campagne.

Natuurlijk worden de brouwers ook geraakt door de crisissituatie die in heel Nederland speelt. Extreme prijsstijgingen voor zo’n beetje alles, en ernstige problemen met de levering van grondstoffen en verpakkingsmateriaal zijn een rechtstreekse bedreiging voor de continuïteit van veel bedrijven, en dus ook brouwerijen. CRAFT heeft hier in september een persbericht over uitgestuurd. De komende maanden zal aandacht van de overheid en media gevraagd blijven worden voor de situatie van brouwend Nederland, door de urgentie van deze boodschap te blijven herhalen en kracht bij te zetten via publiciteitsposters.

Uiteraard blijft CRAFT actief op de dossiers accijnsverhoging en invoering statiegeld op blik. In de serie CRAFT Colleges, kennisbijeenkomsten die speciaal voor onze leden worden georganiseerd, staan actuele en relevante onderwerpen op de agenda als ‘word goede vrienden met je gist’ en ‘hoe kan ik het beste gebruik maken van Untappd’.