CRAFT nieuws in Brouw! #30

De branchevereniging voor onafhankelijke brouwerijen CRAFT wil haar leden en de bredere achterban van dienst zijn op de gebieden van kennisdeling, promotie en belangenbehartiging. Die laatste pijler is een hele brede, en gaat van bijvoorbeeld het aangaan en onderhouden van contacten in politiek Den Haag tot gezamenlijke inkoop om een interessant financieel voordeel te behalen.

In deze editie van Brouw! Magazine gaan we wat dieper in op enkele activiteiten van CRAFT die onder deze noemer vallen.

Commissie Duurzaamheid

Vanuit de commissie Duurzaamheid (Dennis Stevens) is het nieuws dat er voor de leden een stappenplan is ontwikkeld wat hen helpt bij de overgang naar de BNR fles. Aan dit plan wordt binnenkort de laatste hand gelegd, waarna het wordt gedeeld onder de leden. De overstap naar de BNR fles is naast een keuze voor een meer duurzame verpakking en een verlaging van de carbon footprint ook een goed te maken business case.

Directe financiële voordelen van de BNR ten opzichte van de Longneck wordt behaald uit de kostenbesparing op de fles/statiegeld/VBR, de absorptiebijdrage en de afvalbeheersbijdrage. Hier staan uiteraard wel investeringen tegenover zoals in apparatuur en marketing. Voordeel is verder ook dat het statiegeld voor krat en flessen te factureren is aan de klanten. Er is geen aparte registratie nodig, zoals bij blik.

De volgende stap die de commissie zal ondernemen is om vergelijkbare mogelijkheden te creëren voor de APO 33 fles. Enkele brouwerijen zijn daar al op overgestapt.

Commissie Verantwoord Alcoholgebruik

De commissie Verantwoord Alcoholgebruik (Dennis van Haeren) die zich bezighoudt met de veranderende gewoonten van consumenten als het gaat om alcoholconsumptie, heeft een eerste bijeenkomst gehad. Hierin is nagedacht over de positie die specifiek de craft brouwerijen innemen in de veranderende maatschappelijke situatie. De volgende stap is nu om de uitkomst van deze bijeenkomst in het bestuur van CRAFT te bespreken en met vervolgstappen te komen.

Collectief verzekeringspakket

Nog een voorbeeld van een collectief voordeel is het project rond de ontwikkeling van een verzekeringspakket voor onze leden. CRAFT heeft een intentieovereenkomst getekend met een derde partij (Rivez-Zuiderhuis) voor de start van dit project. Wat volgt is een oproep onder leden om daaruit een afvaardiging in een werkgroep te mobiliseren. Hiermee gaan we in gesprek om informatie te vergaren voor de juiste verzekeringen en voorwaarden. De ambitie is om nog voor de zomervakanties met deze werkgroep om tafel te gaan om alle benodigde informatie/wensen te inventariseren. Als alles volgens plan verloopt, kan er eind dit jaar of begin 2026 actief worden aangeboden aan de leden.

CRAFT Arbeidsvoorwaardenpakket

Op 20 maart jl. heeft CRAFT’s huisjurist, Serge Hopstaken van H.O.P. Consulting, het nieuwe CRAFT Arbeidsvoorwaardenpakket gepresenteerd. Onder de noemer “Jouw praktische gids voor succesvol personeelsbeleid in de brouwerij” ging Serge in op de zeer rijke en complete inhoud van dit pakket, en werden belangrijke onderwerpen besproken zoals alcoholgebruik op de werkvloer, sanctiebeleid, grensoverschrijdend gedrag, pensioenen, ziekteverzuim, functieschalen, CAO, ontslagprocedures en beoordelings- en functioneringsgesprekken.

Personeelsbeleid ontwikkelen en uitvoeren kan best lastig zijn voor ondernemers. Daarom is dit pakket ontwikkeld, dat onze leden zal helpen om de medewerkers beter te ondersteunen en samen de brouwerij verder te laten groeien. Het pakket biedt niet alleen concrete handvatten om problemen in personeelsbeheer aan te pakken, maar helpt ook om een gezonde en productieve werkomgeving te creëren.

De recente acties rondom de gezamenlijke inkoop van glaswerk en promotionele materialen (denk aan muurborden, tafelstaanders, tapruiters, parasols en allerhande verpakkingsmaterialen) zijn weer een groot succes geworden. Leden worden door onze partners zoals Ayano en Box & Beermat middels exclusieve aanbiedingen in staat gesteld deze materialen voor een aantrekkelijke korting aan te schaffen. De contributie die je als lid aan CRAFT afdraagt kan zo al snel terugverdiend worden.

Week van het Nederlandse Bier

Tot slot kunnen we nog melden dat ook dit jaar de Week van het Nederlandse Bier wordt georganiseerd, en wel van 14 t/m 18 mei. De Week is hét moment voor brouwerijen om de aandacht van consumenten op zich te vestigen. Dat kan door middel van het organiseren van activiteiten zoals een open huis, rondleidingen, proeverijen etc.

Het aanmeldformulier is te vinden op weekvanhetnederlandsebier.nl/activiteiten/aanmelden. De Week is een gezamenlijk initiatief van CRAFT en Nederlandse Brouwers. Vragen, ideeën of suggesties? Mail naar info@weekvanhetnederlandsebier.nl.