CRAFT nieuws in Brouw! #25
Na een strijd van drie jaar tegen een oneerlijke accijnsverhoging, die alle craftbrouwers van Nederland hard raakt, heeft de Eerste Kamer op dinsdag 19 december jl. ingestemd met het belastingplan 2024. CRAFT heeft tot het laatste moment nog gepleit voor uitstel van twee jaar om wat financiële rust voor onze leden te creëren, maar dat was zonder succes.
Daarmee zal de systeemovergang van Plato naar ABV conform de Wet op de Accijns (uit december 2021) definitief een feit zijn, en per 1 januari 2024 worden uitgevoerd. Daarbovenop komt een accijnsverhoging van 8,4%, die oorspronkelijk 16% was, maar door een succesvolle campagne verlaagd is. Alsof dat niet genoeg is, is per 1 januari 2024 ook de verbruiksbelasting (suikertaks) op alcoholvrij en alcoholarm bier tot 1,2% alcohol ingevoerd. De suikertaks bedraagt € 26,13 per hectoliter, en dit is tevens het minimumbedrag voor de accijns op bier.
Voor de leden van CRAFT hebben al deze maatregelen tot gevolg dat gemiddeld de accijns op bier in 2024 zal stijgen met 30% ten opzichte van 2023. En voor sommigen zelfs tot wel 90%! Een schril contrast met het oorspronkelijke uitgangspunt, dat de systeemwijziging budgetneutraal zou moeten zijn. Bovendien zal voor brouwers in de grensstreek, die nu wel heel breed wordt, deze verhoging extra nadelige gevolgen hebben.
De demissionaire staatssecretaris Marnix van Rij vindt dat niet disproportioneel. Zijn ministerie heeft al die tijd maar één doel voor ogen gehad: het vullen van de staatskas, ten koste van het kleurrijke MKB landschap. Het is een bittere, maar onvermijdelijke conclusie. Zelfs het onzinnige argument dat met de maatregelen ‘een gezonde levensstijl’ zou worden gestimuleerd wordt door hem misbruikt om de ware bedoeling te maskeren.
Hoe verder? Een van de aspecten in het hele wetgevingsproces dat de overheid nog moet onderzoeken is het effect van de accijnsverhogingen op het grensverkeer. De verschillen in accijns met onze buurlanden worden door deze maatregelen namelijk nog groter dan ze al waren. Dit is dus een extra nadeel als gevolg van de nieuwe accijnstarieven. Midden 2024 zullen de resultaten bekend moeten zijn en welke maatregelen men gaat nemen.
Leuker nieuws is er als het gaat over de nominaties van de CRAFT Awards! Na een openbare oproep om kandidaten voor te dragen, is er door het bestuur een shortlist samengesteld voor elk van de drie categorieën waarin de CRAFT Award wordt uitgereikt. In januari stemmen de leden van CRAFT wie er in elk van deze categorieën de winnaar wordt. De uitreiking van de Awards vindt plaats tijdens de Dutch Craft Beer Conference op 1 februari in ‘s-Hertogenbosch.
Dit zijn de genomineerden!
Brouwerij
- Noordt
- De Kromme Haring
- Berghoeve
- Walhalla
- Jelster
Brouwer
- Nina Adolfse (Muifelbrouwerij)
- Maurice Diks (Tesselaar Familiebrouwerij)
- Étienne Vermeulen (De Bebaarde Brouwer, Kaapse Brouwers)
- Bas Jacob (Zuyd Craft, Gulpener Bierbrouwerij)
- Jos Verlaak (Ambachtelijke Vechtdal Brouwerij)
Bierpersoon
- Greetje de Raat (Brouwopleiding Lentiz)
- Bert Kuperus (The Dutch Beer Ambassador)
- Henri Reuchlin (BIERburo, Coördinator StiBON)
- Ferry Wijnhoven (Beer Geeks)
- Taco Zuidema (hoofdredacteur Pint Magazine)
Natuurlijk zijn de voorbereidingen voor de Dutch Craft Beer Conference in volle gang. Jij komt toch ook? “Back to Basic” is het thema, maar over welke ‘basis’ hebben we het dan? Ooit was het gebruik van hop ‘gevaarlijke nieuwlichterij’, en tradities zijn ooit begonnen als iets nieuws, misschien wel iets revolutionairs. Om te voorkomen dat we bij ‘back to basic’ alleen denken aan het verkennen of gebruiken van traditionele technieken en ingrediënten, prikkelt keynote speaker Rick Kempen de aanwezigen graag met een exercitie ‘thinking inside the box’.
CRAFT leden krijgen twee toegangskaarten gratis, als dat geen goede reden is om nú lid van CRAFT te worden… Kijk snel op craftbrouwers.nl/aanmeldformulier en meld je aan als lid, of op dcbc.craftbrouwers.nl om kaarten voor de Conference te bestellen.
Daarnaast komt er in 2024 ook weer een CRAFT Mega Collab! Het plan is om voor deze derde editie in de Week van het Nederlandse Bier in mei een sixpack met de collabs te lanceren. CRAFT leden brouwen gezamenlijk de zes bieren bij zes verschillende locaties. Een deel van de ingrediënten zal beschikbaar gesteld worden door de leveranciers, en dient als vertrekpunt voor het recept. De sixpacks worden landelijk verkocht via de Mitra slijterijen en natuurlijk de verkooppunten van de leden zelf.
Alle perikelen ten spijt blijft de bierbranche er een van optimisme, veerkracht en samenwerking. De leden van CRAFT treden, samen onafhankelijk, gezamenlijk op om te kunnen blijven doen wat ze het liefste doen: het allerbeste bier van de wereld maken.