Hopster Magazine zet Nederlandse craftbrouwerijen op de kaart – doe óók mee!

Hopster Magazine zet Nederlandse craftbrouwerijen op de kaart – doe óók mee!
11 maart 2019 CRAFT

Hopster Magazine zet Nederlandse craftbrouwerijen op de kaart – doe óók mee!

Uitgeverij Hop In Media in Haarlem werkt aan een nieuwe uitgave voor de craftbier-liefhebber (in spe): Hopster Magazine. Het kwartaalblad gaat op zoek naar de verhalen achter het craftbier. Zo onafhankelijk mogelijk – dus zonder advertenties – zoeken journalisten Ron Stoop en Bert Hartman een breed draagvlak om Nederlandse craftbrouwerijen het podium te geven die ze verdienen.

De voortekenen zijn goed. “De eerste aansprekende partners haken aan, waaronder diverse (craft-)brouwerijen, proeflokalen en bierspeciaalzaken,” vertelt Ron Stoop van Hop In Media. “We hebben nog meer steun nodig om de persen te kunnen starten. Ons gemeenschappelijke doel is om een breed publiek op een ‘gratis’ magazine te trakteren en zo verder wegwijs te maken in de wondere wereld van het craftbier.”

Hopster Magazine biedt brouwers, slijters, kasteleins en andere specialisten uit het craftbiervak een podium. Met persoonlijke verhalen geeft het magazine de onafhankelijke biercultuur een eigen gezicht. Breed gedragen door het vak, zo is de opzet, waarbij iedere betrokkene zijn of haar steentje bijdraagt ter promotie van het craftbier in Nederland.

Kort samengevat komt het hier op neer:
– Full colour magazine van 48 pagina’s ;
– Streefoplage: 15.000 – 20.000 / 4 edities per jaar / minimale afname van 100 exemplaren per seizoen in een jaargang / prijs: €1,50 per stuk.
– Hopster Magazine is straks verkrijgbaar via de brouwerijen, proeflokalen, bierwinkels, festivals en andere bedrijven en organisaties in de craftbierscene ;
– Het blad is bedoeld als ‘traktatie’ voor de bierliefhebber (in spe). Gratis dus voor de lezer ;
– Geen advertenties: zo blijft Hopster onafhankelijk.

Hop In Media is zich bewust dat er al enkele bladen gewijd zijn aan het onderwerp bier, maar is overtuigd dat de beoogde opzet zodanig verschilt van het bestaande aanbod, waarmee een nieuw lezerspubliek kan worden aangeboord. Hopster Magazine gaat met journalistieke nieuwsgierigheid op zoek naar de aansprekende verhalen achter craftbier, de onafhankelijke Nederlandse brouwerijen, de proeflokalen en de bierspeciaalzaken.

Met deze opzet wil Hopster Magazine voor nog meer leven in de brouwerij zorgen, zegt Bert Hartman. “Van de eerste brouwexperimenten in een tuinhuisje en vriendschappen waaruit veel professionele brouwerijen zijn ontstaan. Over kantoorbanen die zijn opgezegd om nieuwe bieren voor een breder publiek beschikbaar te maken en dat alles voor de liefhebber die nieuwsgierig is naar die nieuwe en alom gewaardeerde smaken. Kortom, een blad waar je dorst van krijgt.”

Hoewel pas begonnen, heeft het magazine al enkele mooie namen uit de Craft Bier-wereld aan boord, waaronder enkele bekende proeflokalen als De Uiver en In de Wildeman, innovatieve bierwinkels als Beer in a Box, maar ook brouwerijen als Oedipus, het Brouwdok, De Werf, Maallust en Rockin’ Ludina. Stoop: “Het is mooi om te ervaren hoe onze partners meedenken over een goede verspreiding van het magazine, bijvoorbeeld als extraatje voor deelnemers aan een proeverij of als leuke bonus voor een trouwe klant in de bottleshop.”

Hop In Media roept onafhankelijke craftbrouwers op om ook mee te doen. Interesse? Laat het weten via ron@hopstermagazine.nl. Klik hier voor een eerste indruk via het 0-nummer.

Hop In Media is sinds 2019 geassocieerd lid van CRAFT Nederland.