Dutch CRAFT Beer Conference (online)

Online editie 2021

Dit jaar geen fysiek CRAFT congres, maar we zitten niet bij de pakken neer! Wij willen met jullie graag stilstaan bij vijf jaar Dutch CRAFT Beer Conference en vinden het juist in deze tijd van belang om (online) bij elkaar te komen.

Daarom organiseren wij op woensdag 21 april van 9 tot 17 uur de eerste online editie van de Dutch CRAFT Beer Conference. Uiteraard zullen we tijdens de conferentie terugblikken op het bijzondere jaar dat achter ons ligt. Wat heeft het de CRAFT brouwers zowel in positieve als negatieve zin gebracht en welke belangrijke lessen kunnen we daaruit trekken?

Registreren

Leden kunnen gratis registreren, en niet-leden betalen een bijdrage van 25 euro. Aanmelden kan tot 21 april 08.30 uur via deze link

Sponsoren

Op deze pagina vindt u een overzicht van de sponsoren van DCBC 2021.

Programma

Op deze pagina vindt u een korte introductie van de sprekers.

TijdstipSpreker
09.00-09.15Welkom en opening
Bart van Kleef, voorzitter CRAFT
09.15-10.00 Keynote speech
CRAFT: an argument!

Craft beer: is it time to ditch the term? The movement we refer to as craft beer is the biggest thing to hit the beer market in a generation. But many people who make it and drink it believe the name has outlived its usefulness. It's never had a definition that works internationally, and now it's been co-opted by big brewers, small brewers' trade bodies around the world are rebranding themselves away from "craft" and focusing on independence instead. Pete Brown has been following craft beer for almost twenty years. Here, he argues that craft and independence are two entirely separate concepts. While independence is important, craft has a much bigger meaning to drinkers, and if the focus on ownership and size obscures a lot of other aspects that make craft in its broader sense, beyond beer, so appealing to so many people. Does it need a tight definition to be useful? And does it matter if big brewers have started using it too?
Pete Brown, Author, Broadcaster, Consultant, Beer Lover
10.00-10.20Een terugblik op het afgelopen jaar
Bart van Kleef, voorzitter CRAFT
10.20-11.00Paneldiscussie
Onze panelleden gaan met elkaar in discussie over relevante CRAFT onderwerpen. Stel je vragen via de chat en discussieer mee!
Stijn Deelen, voorzitter, Nederlandse Brouwers & Bart van Kleef, voorzitter CRAFT & Jan Peters, Hoofd Inkoop, Multibier en Alexander Roep, Horeca Ondernemer, Lokaal Duinoord
Moderator van de paneldiscussie is Henri Reuchlin, Coördinator StiBON bieropleidingen en oprichter van BIERburo
11.00-11.45Double Dutch
Twee jonge meiden vertrokken naar Londen en zijn daar een tonic merk gestart. Een markt die sterk in ontwikkeling is, tonic’s met een smaakje en een premium uitstraling. Maar daar zijn er meer van. Daarbij zijn het toch vooral grote jongens die de markt domineren waarbij ook ‘premium’ merken als Fever Tree en Henry Thomas inmiddels groot zijn geworden. En toch knallen ze door… Het verhaal van een onderscheidend product in een volle markt.
Joyce & Raissa De Haas
12.00-13.00Inzicht in NEIPA, Brut IPA & Gist- Hop Interactie
Ontdek hoe het selecteren van de beste gist voor NEIPA en Brut IPA u kan helpen om betere, smaakvollere bieren te brouwen. Op basis van uitgebreide sensorische analyse-onderzoeken zal deze sessie gloednieuw onderzoek naar gist-hop-interacties en de impact van hopping op de biersmaak aan het licht brengen. ​
Gino Baart, background in Food, Nutrition & Biotechnology (PhD), Bioprocess Engineering (MSc) and Chemical Engineering (BSc), Fermentis
13.00-13.30Lunch
13.30-14.30BREAKOUT Water - een belangrijk onderdeel in jouw receptuur
Water is een belangrijke grondstof voor bier. Als we ons hier in verdiepen verdwalen we snel in een doolhof van informatie. Het uitgangspunt van de presentatie is om een weg te vinden in dat doolhof. Door de informatie duidelijker te maken en om te buigen naar beknopte, praktisch en toepasbare handvatten voor waterbehandeling in iedere brouwerij.
Koen Overeem, founder Rock City Brewing
13.30-14.30BREAKOUT Microbiologische kwaliteitsborging van craftbier
Microbiologische infecties van brouwinstallaties en bier is een veel voorkomend en onderschat probleem in de Nederlandse craft-bierwereld. Niet zelden uiten smaakafwijkingen of andere problemen zich pas nadat het bier al beschikbaar is gesteld aan consumenten. Vaak zijn zulke microbiologische problemen echter eenvoudig te voorkomen. Acht jaar aan historische test data binnen de Nederlandse craft-bierwereld geeft veel inzicht in de problematiek; wat zijn de meest voorkomende typen infecties, wat zijn de mogelijke oorzaken en de risico’s van een infectie, wat zijn de risicopunten binnen een brouwinstallatie en hoe kan een brouwer zelf de kans verkleinen dat een geïnfecteerd bier de consument bereikt. En waar hoeven we nou net niet bang voor te zijn?
Ronald van Doorn, manager R&D Innosieve Diagnostics
13.30-14.30BREAKOUT Craft mout als grondstof voor craft bier in 2021: trends en ontwikkelingen
In deze breakout wordt ingegaan op:
- nieuwe ontwikkelingen en onderzoek (flavour onderzoek van diverse moutsoorten)
- eigen grondstoffen uit de regio (laten) vermouten
- hoe een moutanalyse te lezen
- mycotoxines en gewasbeschermingsmiddelen
Jos Haeck, NIBEM / Malt Master, Mouterij The Swaen
13.30-14.30BREAKOUT Meer bezoekers, verkopen en omzet uit je webshop!
Leer in deze sessie de basics van een succesvolle webshop. We duiken dieper in op de vier pijlers van groei: frequentie, avarage order value (AOV), conversie en traffic. Vragen die tijdens deze sessie beantwoord worden zijn: hoe zorg je dat de basis op orde is van jouw webshop? Welke kanalen zorgen voor nieuwe bezoekers? Hoe zorg je voor meer omzet uit je bestaande klantenbestand? Hoe zorg je ervoor dat je de omzet van particulieren niet compleet ziet verdampen als de horeca zijn deuren weer opent? Ben je na afloop geïnteresseerd om je hier nog verder in te verdiepen, geef dan jouw emailadres door en wij sturen jou graag een e-commerce checklist.
Sander Geijtenbeek, internet marketing specialist en oprichter Sageon
14.30-15.30The CRAFT of compliance: aan welke regels rond alcoholmarketing moet je voldoen?
STIVA werkt voor de sectoren voor bier, wijn en gedistilleerd in Nederland. Een van de belangrijkste taken is het zorgen voor verantwoorde alcoholmarketing. Dat doet STIVA via de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. In deze Code staan alle regels waar je je aan moet houden als het gaat om alcoholreclame. Wat alcoholreclame is, wat wel - maar ook wat niet mag, hoor en zie je allemaal - met voorbeelden uit de praktijk - tijdens deze presentatie. Dus wil je nu eens echt weten of jouw posts op Instragram OK zijn en of je website Code-proof is? Je kunt natuurlijk een jurist inhuren voor 300 euro per uur, maar deze presentatie is een stuk goedkoper en nog leuk ook!
Peter de Wolf, directeur STIVA - Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie
15.30-16.30
Een duurzame brouwerij - als wij het kunnen, dan kunnen jullie het ook!
Is "duurzaamheid" alleen weggelegd voor hoog-efficiënte industriële brouwerijen? Is "duurzaamheid" een groene schaamlap waarmee misstanden oppervlakkig worden toegedekt? Wij geloven dat duurzaamheid simpelweg betekent dat je elke dag keuzes kunt maken waarmee je zuiniger omgaat met de natuur en je directe omgeving en tegelijkertijd perspectieven biedt voor de regionale teelt en de lokale economie. We overlopen samen de technologie achter het nieuwe duurzame brouwhuis van Gulpener om te zien welke technieken toepasbaar zijn in Craft brouwerijen. En natuurlijk overlopen we ook meteen even enkele pijnpunten die je algemeen tegenkomt - en die op elke schaal met een beetje aandacht op te lossen zijn.
Steven van den Berg, bedrijfsleider, Gulpener
16.30-17.00Online Pubquiz
Wie heeft er het beste opgelet vandaag en heeft de meeste bierkennis? Doe mee met deze online quiz en test jouw kennis. Uiteraard ook het moment om met elkaar te proosten en de hoop uit te spreken dat we in 2022 weer live met elkaar proosten!
Uw quizmaster is Henri Reuchlin, Coördinator StiBON bieropleidingen en oprichter van BIERburo

Over de Dutch CRAFT Beer Conference

De Dutch CRAFT Beer Conference is een jaarlijks terugkerend evenement dat zich richt op inspireren en delen van kennis. Kennisuitwisseling vindt plaats tussen brouwers onderling en tussen brouwers en leveranciers die elkaar ontmoeten op de informatiemarkt, tijdens de lunch en de afsluitende netwerkborrel. Het congres is zowel toegankelijk voor leden van CRAFT als niet-leden en Nederlandse als buitenlandse brouwers.

De Dutch CRAFT Beer Conference wordt georganiseerd door CRAFT. CRAFT is de branchevereniging voor onafhankelijke craftbrouwers in Nederland en bestaat sinds 2003. Sindsdien is de vereniging uitgegroeid tot het grootste samenwerkingsverband van onafhankelijke bierbrouwerijen. CRAFT investeert actief in de promotie van craft bier en in haar leden. Parallel hieraan worden initiatieven genomen die moeten leiden tot verdere professionalisering en innovatie bij de achterban. De organisatie van de Dutch CRAFT Beer Conference is hier een goed voorbeeld van.

Sfeerimpressie Dutch Craft Beer Conference 2020