De rol van (speciaal)bier in de horeca

De rol van (speciaal)bier in de horeca
16 november 2017 CRAFT

De rol van (speciaal)bier in de horeca

Hilversum, 2 november 2017 – Uit marktonderzoeken van Nederlandse Brouwers blijkt dat steeds meer Nederlanders speciaalbier kiezen in plaats van het vertrouwde pilsje. Entree Magazine deed onderzoek onder 429 horecazaken om achter de rol van speciaalbier te komen. Eén conclusie: de term speciaalbier kan wel overboord en biercafés moeten nóg specialer worden. Lees nog meer over de uitkomsten in de bijgesloten pdf.

Momenteel is het marktaandeel van pils teruggezakt van 90% naar 84,5% en de andere bierstijlen (uitgezonderd alcoholvrij en mixen) beslaan 9,2%. Het landschap is enorm veranderd. Niet zo gek: er zijn nu plusminus 500 (micro)brouwerijen.  Al de ontwikkelingen hebben bijvoorbeeld ook gevolgen voor de (speciaal)biercafés. Zo blijkt uit het Entree-onderzoek dat 80% van alle horecazaken die meededen, meer dan 10 bieren op de kaart heeft staan en 50% zelfs meer dan 20. 60% heeft 3 of meer bieren van een Nederlandse microbrouwer in huis. En maar liefst 25% heeft een huisbier. Rob Alphenaar, voorzitter van de Alliantie van Biertapperijen (ABT) en eigenaar van ABT-café Briljant in Haarlem: “Ik vind het prachtig dat de meeste horecazaken nu zo’n grote keuze bieden, maar voor ons betekent het dat we nog meer ons best moeten doen om speciaal te zijn. Je zou kunnen zeggen dat wij biercafés iets minder bijzonder zijn geworden door de ontwikkelingen.”

(Geen) brave bieren

Entree vroeg ook welke bierstijlen de horecazaken aanbieden (waarbij we pils buiten beschouwing lieten). Daaruit blijkt dat de bekende, veelal traditionele (Belgische) stijlen domineren: blond staat het vaakst op de kaart, gevolgd door tripel, dubbel, witbier, weizen, IPA, herfstbock, sterke blond, quadrupel en lentebock. Henri Reuchlin, coördinator bij StiBON Bieropleidingen en jurylid bij Huisbier van het Jaar verkiezing, ziet over het algemeen nog vooral veel ‘brave bieren’. “Ik adviseer dan ook om er minstens één gekke variant op te zetten. Het is nu vooral Nederlandse pils, wat Belgische bieren en een IPA.”

 

Meer huisbier
Uit de enquête blijkt eveneens dat maar liefst 25% van de responderende bedrijven een huisbier (bier speciaal gebrouwen voor de horecazaak) heeft laten ontwikkelen. Die trend ziet horecavakblad Entree al een aantal jaren en daarom is vijf jaar geleden de wedstrijd Huisbier van het Jaar in het leven geroepen. In deze wedstrijd is ook het toenemend kwaliteitsniveau van huisbieren te herkennen. Dus: schenkt u een huisbier? Doe dan mee aan de verkiezing via www.EntreeMagazine.nl/HuisbiervanhetJaar.