Biermarkt floreert als nooit tevoren

Biermarkt floreert als nooit tevoren
14 juli 2017 CRAFT

Stormachtige opmars van alcoholvrij bier

De Nederlandse biermarkt bloeit als nooit te voren, waarbij dorstige consumenten vooral veel meer alcoholvrije een alcoholarme biertjes kopen. Al blijven pilsjes domineren.

,,In de eerste helft van dit jaar zien een stijging van 25% bij alcoholvrije bieren’’, zegt Cees-Jan Adema, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. Vorig jaar steeg de categorie al met 18% en in 2015 was de stijging zelfs 27%.

Steeds meer bierbrouwers spelen hier ook op in. Zo kwam Heineken dit jaar, na twee jaar van voorbereiding, voor het eerst met een alcoholvrij bier. Overigens wordt pils met afstand nog het meest gedronken, maar de stijging van het volume zit vooral in de andere bieren.

Speciaalbieren

Uit het nationaal bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers blijkt dat de Nederlander steeds vaker verschillende soorten bier drinkt. ,,De consumptie van speciaalbieren en biermixen groeit onverminderd door. Maar opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een laag alcoholpercentage’’, zegt Adema. Volgens hem past dit een maatschappelijke trend dat mensen steeds bewuster genieten.

Twee op de vijf bierdrinkers drinken vaker een ander biertje dan twee jaar geleden. En vier op de vijf bierdrinkers drinken regelmatig een speciaalbier. De voornaamste reden is de smaak, aldus Adema.

Tot de favorieten behoren witbier, blond bier en tripel. Vooral blond bier en weizenbier zijn dit jaar populairder geworden.

Consumenten hechten aan een brede keuze van biersoorten in de supermarkt en aan de tap, zegt Adema. ,,Door de grote variëteit aan bieren kiezen ze ook vaker voor bier, wat ten koste gaat van sterke drank en wijn.’’

Eigen bodem

In Nederland drinken mensen het liefst bier van eigen bodem, zegt de directeur. ,,Ongeveer 85% drinkt bier uit eigen land, waarbij de voorkeur steeds vaker uitgaat naar bier uit eigen streek of eigen stad.’’

Nederland is inmiddels België, het bierland bij uitstek, voorbijgestreefd in aantallen brouwerijen. In ons land zijn er 450, van groot tot klein. Adema is blij met de variëteit. ,,Je ziet dat kleinere brouwerijen voor vernieuwing en innovatie zorgen. Door de diversiteit aan bieren wordt er in totaal meer bier gedronken.’’

Hij wil dat er in de horeca en in de restaurants, net als bij wijn, advies wordt gegeven bij welke maaltijd welk bier moet worden gedronken. De Stichting Bieropleidingen Nederland geeft hier inmiddels aparte cursussen voor.

Bron: De Telegraaf